Tässä blogissa kerron Vladivostokiin kesällä 2014 suuntautuvasta moottoripyöräreissustani

15.5.14

Shakedown tehty. (21 päivää lähtöön)

5 päivän shakedown, eli Mc Pölyttäjien Itä-Suomen roadtrip on takana. Pyörä toimi odotetusti, eli irrallaan tai löysällä olevat osat ilmoittelivat itsestään. 1300km roadtripillä Tenerestä lähti mutterit kytkinkahvasta ja keskituesta. Onneksi kumpikaan ei aiheuttanut suurempia vahinkoja pyörään tai kuskille. Kolaus tapahtui vain oikeastaan mielessä siksi, että vaikka on varannut varapultteja ja muttereita, ei ne paljon auta jos ne on kotona. Kytkinkahvan kiinnitys korjautui rekisterikilvestä irroitetulla mutterilla ja keskituki sai loppumatkan matkustaa penkillä takkiin käärittynä.
Yli vuoden suunnittelua ja silti kiire
Viime hetken säädöt ovat alkaneet ja kylläpä riittää puuhaa. Päivät menee töissä, jossa yrittää tehdä kaiken pois ennen reissua (juu tiedän, valmista ei tule koskaan) ja illat hioo reissun yksityiskohtia. Papereista kopioita, puheluja sinne tänne, kaverille moskovaan, reissukaverin kanssa jatkuvaa tietojen vaihtoa, luottokorttiyhtiöön ilmoitukset reissusta, ettei kortti sulkeudu (suosittelen tekemään), vakuutusyhtiöön asiat kuntoon, kodin asiat kuntoon, laskut suoraveloitukseen tai vaimolle hoidettavaksi, pikkulahjojen hankintaa reissuun, pitäisikö teettää tarroja logosta, ajokengät rikki ja suutarille, lääkkeisiin reseptit (vahvaa antibioottia varmuuden vuoksi, silmätippoja varmuuden vuoksi silmätulehdukseen, koska shakedownilla tulehtuivat) ja muut apteekkitavarat kuntoon yms. Touhua riitttää. Jatketaan siis listaa.
Pyörään tehdyt ja tehtävät huollot
Jos ajattelee mitä olen tehnyt Tenereen tammikuusta alkaen, niin lista menee näin;
Kävin ensimmäisenä huollossa kysymässä tarkat ja tärkeimmät huoltokohteet ja sen jälkeen tein ne, eli 10tkm ja 20tkm huollot.
-Jäähdytysnesteiden, öljyn ja suodattimen vaihto. Tosin keväällä on tullut niin paljon kilometrejä, että öljyt menee vielä vaihtoon.
- takajarrupalojen vaihto, kuluneet varmuuden vuoksi mukaan. Ja miksi kuluneet, no siksi, että oletus on että uudet kestää reissun ja jos ei ongelmia voi vanhat heittää mäkeen painolastina olemasta.
- tulpan vaihto ja vanha mukaan.
- renkaiden vaihto, vielä uudet alle ennen lähtöä ja puolikuntoinen mukaan, oletus taas että rengas kestää ja uudet saa isommista kaupungeista kyllä ostettua. Puolikuntoisella siirtyy seuraavaan kaupunkiin ja eipähän harmita jos katoaa.
-etuiskareiden öljyn vaihto ja ohjauslaakerin rasvaus. Ohjauslaakerista kyllä pakko sanoa, että  www.matkaendurot.net foorumissa puhutaan asiaa. Kuivat on laakerit, pyörän kasaajat säästelleet tosissaan rasvassa. Kyllä on kevyt ohjaus huollon jälkeen.
-ketjut ja rattaat vaihdettu. Jälleen viittaan matkaedurofoorumiin ja korostan, että rattaan vaimennuskumit kannattaa vaihtaa. Kun välys poistuu uusien ansiosta vetopuolelta, haluaa jopa tenere "nostaa" keulaa. Tosin parempi varmaan käyttää termiä keventää. Lisäksi uusien ketjujen, rattaiden ja vaimennuskumien ansiosta kyytikin on tasaista.
- lmanputsarin vaihdoin myös paperisesta K&N -merkkiseen puhdistettavaan. Vielä on asennukseen tulossa Kev's fuel mod ja dna stage 2 ilmanputsarin kiinnike sekä O2 controlleri. I Tarkoituksena lisätä alakierrosten vääntöä, parantaa polttoainetaloudellisuutta ja erityisesti ajomukavuutta. Tenerekuskeille suositeltava paketti löytyy esiteltynä vaikka xt660.com foorumista.
-ehjä rekisterikilpi piti vielä asentaa.
Nyt kun miettii mitä huoltoja on vain tehnyt niin eipä ne huoltoliikkeessä tuon lisäksi tee kuin venttiilien säädöt, joissa ei huollon mukaan ole vähän ajetuissa huolta. Siihen työhön en alkanut. Jarrunesteet täytyy vielä vaihtaa. Jospa se vielä tässä onnistuu jossakin välissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti