Tässä blogissa kerron Vladivostokiin kesällä 2014 suuntautuvasta moottoripyöräreissustani

29.4.14

5 päivän testilenkki (38 yötä lähtöön)

Suunnittelua ja pikkuasioiden hiomista ja miettimistä. Lähtöpäivä lähestyy ja ajatukset suuntaavat entistä enemmän kohti reissua. Antti (uusi matkakaverini reissulle, lue aiemmat postaukset), on tehnyt nyt kolmessa viikossa sen, mitä minä mietin vuoden. Tietenkin hänellä on ollut apuna minun suunnittelumateriaali, mutta kuitenkin mahtavaa sitoutumista reissuvalmisteluun ja ennen kaikkea nopeaa asioiden omaksumista. Eihän tämä tietenkään hänen ensimmäinen reissunsa ole, mutta varmaan yksi pisimmistä.

Testilenkkejä
Päätimme ajaa Antin kanssa testilenkin täydessä varustuksessa kuluvalla viikolla, jotta oppisimme hieman pyörän käyttäytymisestä ja varusteidemme hyödyistä ja ongelmista. Vappu sattuu mukavasti torstaille ja perjantai on vapaapäivä, joten keskiviikkoiltana suuntaamme MC-pölyttäjät kerhomme nimissä (Patryk KTM, Tero TENERE ja Antti GS800) kohti Itä-Suomea.

Viime lauantaina kävin ajamassa jo vajaa 600km matka-ajoa, jotta saisin tuntumaa miltä pitkän matkan ajo tuntuu. Onhan tässä jo 3500km tälle keväälle ajettu, mutta pätkät ovat olleet 100-200 kilometriä. Lauantain lenkin perusteella tuli pyörään pientä säätöä. Resonointi tuntui käsissä sen verran, että kiristelin moottorin ja kaatumarautojen pultit ja tarkistin muutenkin osien kiinnityksiä. Lisäksi huomasin, että tangossa olevan tukiraudan, tai miksi sitä ikinä sitten kutsutaan, poistaminen hävitti ylimääräisen resonoinnin ohjaustangosta. Pientä säätämistä, mutta pidemmälle matkalle tarpeellista huomiointia. Ajamisesta täytyy nauttia ja siihen vaikuttaa pikkutekijät.

Mitas E-07
Sellaisen huomion tein myös pidemmällä matkalla, että Mitas E-07 renkaat, joilla olen päättänyt reissuni tehdä, toimivat ihan hyvin hiekalla ja asvaltilla. Renkaat ovat välimallia, kuten pyöräkin, eli ei mahtavat hiekalla tai asvaltilla, mutta hyvät molemmissa. Mutta, kuten kuvakin osoittaa, joku raja noiden renkaiden pidossa on. Testilenkki tuli nimittäin kirjaimellisesti ajettua "vaihtelevassa maastossa". Huomasin myös, että eturengas ujeltaa suoraan ajettaessa. Luulin jo, että etulaakerit ovat menossa, mutta rengashan se vain ääntää. Täytyy sietää, koska rengasvalinnan olen jo tehnyt.

Kilometrejä tulee ennen reissua niin paljon, että taitaa olla vielä renkaidenvaihto edessä ennen reissuun lähtöä. Lisäksi menee vaihtoon öljyt. Teneressä kannattaa vaihtaa takarenkaasta vaimennuskumit takarattaan vaihdon yhteydessä ja seurata vaimennuskumien kulumista, koska yllättävän pehmeä materiaali on kyseessä ja kumit kuluvat melko nopeasti. Takajarrupala on toinen kuluva osa. Reissun varapalat menivät jo pyörään, joten vielä yhdet on hankittava.

Reissumme seurantaa
Olen ottanut käyttöön aiemmin esittelemäni reissuseurantatyökalun, eli  SPOT satellite GPS Messengerin. (Linkki juttuuni, avautuu uuteen ikkunaan). Tulen lisäämään blogini oikeaan reunaan linkin, josta sijaintiamme pääsee seuraamaan jo Itä-Suomen reissullamme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti